Pelaksanaan
STPM telah dilaksanakan bermula dari tahun 1982 yang menggantikan Higher School
Certificate (HSC) sehingga hari ini. Namun selaras dengan Program Trasformasi
Pendidikan, Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) telah memperkenalkan pelaksanaan
sistem penaksiran yang berorentasikan pelaksanaan sistem universiti.
Pelaksanaan sistem penaksiran baharu STPM ini merupakan cetusan idea oleh
mantan Ketua Eksekutif MPM, Tuan Haji Omar bin Abu Bakar (2005-2011).
Pencetusan
idea yang dibawa oleh mantan Ketua Eksekutif MPM ini akan dilaksanakan dalam
Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) bermula sesi pengambilan 2012/2013.
Pada tahun 2012 sistem peperiksaan STPM telah dijalankan dalam dua mod. Mod
pertama islah sistem peperiksaan STPM sedi ada bagi pelajar yang sedang
mengikuti tingkatan enam atas pada tahun 2012. Pelajar ini merupakan kohort
terakhir yang akan menamatkan sistem peperiksaan STPM sedia ada. Manakala mod
kedua pila merupakan pelajar tingkatan enam bawah pada tahun 2012. Mereka
merupakan kumpulan pertama bagi sistem penaksiran baharu STPM yang akan
menduduki peperiksaan penggal 1 persekolahan tingkatan enam pada November 2012.
Dari
segi kandungan pengajian ianya telah dibahagikan kepada tiga bahagian kurikulum
berdasarkan tajuk-tajuk yang bersesuaian dalam tempoh tiga penggal, iaitu
Penggal 1, Penggal 2 dan Penggal 3 yang melibatkan tempoh pengajian selama 1½
tahun. Penilaian pencapaian pelajar akan dijalankan pada setiap penggal dan
keputusan juga akan dikeluarkan pada setiap penggal, manakalah keputusan
keseluruhan peperiksaan STPM adalah hasil gabungan keputusan yang terbaik bagi
ketiga-tiga penggal.
Namun
pengenalan dan peralihan sistem baharu ini banyak mendapat pandangan daripada
pelbagai lapisan masyarakat pada hari ini. Terdapat sesetengah pihak melihat
bahawa perubahan sistem pembelajaran berasaskan sistem penggal ini memberi
kebaikan kepada pelajar dan juga terdapat segelintir masyarakat mempunyai
pandangan yang sebaliknya.
KEBAIKAN
- Membentuk
generasi yang berdaya saing
Sistem
modular merupakan sebuah sistem yang memberikan impak dan cabaran yang besar
kepada warga guru dan terutamanya pelajar-pelajar tingkatan enam. Penilaian
berasaskan sekolah dan sistem penggal mampu membuka mata pelajar agar tidak
mudah leka dan belajar secara sambil lewa sahaja kerana setiap penggal pelajar
terpaksa menduduki peperiksaan berpusat oleh MPM. Oleh itu, mereka haruslah
bersaing bersama-sama rakan seperjuangan yang lain untuk melayakkan diri
memperoleh keputusan yang cemerlang.
- Berpeluang
membaiki keputusan peperiksaan
Pengenalan
kepada sistem ini juga mampu memberikan kelonggaran kepada pelajaar dalam usaha
untuk memperbaiki keputusan peperiksaan mereka. Pelajar yang memperolehi
keputusan yang kurang memberangsangkan boleh membaiki semula keputusan akhir
Penggal 1 atau Penggal 2 dengan menduduki semula peperiksaan pada hujung
Penggal 3. Pelajar yang tidak mencapai keputusan yang baik bagi Penggal 3 juga
boleh menduduki semula peperiksaan akhir Penggal 3 selepas keputusan diumumkan.
- Mengurangkan
bebanan pelajar
Selain
itu, sistem ini juga mampu mengurangkan bebanan bagi pelajar untuk mempelajari
kandungan kurikulum adalah kurang. Apabila tekanan terhadap kandungan pelajaran
semakin menurun, mereka akan menjadi lebih fokus dalam menjalani sesi
pembelajaran yang diajarkan oleh guru-guru. Sistem petaksiran baharu ini
memerlukan pelajar untuk menfokuskan pelajaran mereka terhadap bab-bab tertentu
yang diajarkan mengikut penggal dan apabila memasuki penggal baru mereka tidak
perlu membebankan diri untuk mengingati kembali pelajaran semasa berada di
Penggal 1. Pelajar juga mempunyai peluang yang besar untuk memperoleh
pencapaian yang lebih baik bagi setiap penggal kerana skop pengajian yang
dinilai setiap penggal adalah kecil.
KEBURUKAN
1. Bebanan
tugas yang tinggi kepada pelajar
Melalui sistem ini kaedah pentaksiran terbahagi
keada dua bahagian iaitu Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan pentaksiran
peperiksaan akhir berpusat. PBS merupakan kerja kursus yang terdiri daripada
kerja amali, kerja lapangan dan kerja projek. Pengenalan kepada sistem ini
mampu membebankan pelajar dengan tugasan-tugasan yang disediakn oleh MPM
mengikut keperluan mata pelajaran. Mereka wajib melaksanakan tugasan yang
diberikan kerana ianya membawa pemberat markah dengan wajaran 20% hingga 40%.
Walaupun bebenan terhadap kandungan kurikulum adalah rendah tetapi mereka turut
dibebankan dengan pelaksanaan tugasan yang telah ditetapkan.
2. Pembayaran
tambahan
Pengenalan sistem ini mampu menggalakkan pelajar
untuk berusaha bersungguh-sungguh bagi mengelakkan mereka gagal dalam sesebuah
subjek. Sekiranya pelajar tingkatan enam ini gagal atau tidak lulus dalam
sesebuah subjek, mereka akan diwajibkan untuk mengulang kembali subjek yang
gagal dan pembayaran sebanyak RM50 akan dikenakan bagi satu-satu subjek yang
gagal. Sebagai contoh, jika terdapat satu subjek yang gaga dalam Penggal 1,
tetapi mendapat gred yang baik dalam Penggal 2 dan 3, secara tidak langsung
keadaan ini akan memberikan kesan atau menjejaskan markah keseluruhan pelajar.
Oleh sebab itulah mereka diharuskan untuk mengulangi subjek tersebut dengan
ditambah bayaran sebanyak RM50 bagi setiap satu subjek yang gagal.
KESIMPULAN
Pelaksanaan
sistem ini diharapkan dapat mengangkat martabat dan memperkasakan pengajian
peringkat prauniversiti di tingkatan enam supaya lebih berkualiti. Dengan
pelaksanaan sistem ini mampu membolehkan pelajar menyesuaikan diri kepada
sistem pengajian tinggi di Institusi Tinggi (IPT) terutama dari segi membina
kemahiran mengurus diri secara berdikari. Sistem pentaksiran yang mesra pelajar
ini dihasratkan dapat memberi peluang kepada pelajar untuk memperbaiki dan
meningkatkan keputusan akademik mereka bagi melayakkan diri ke IPT dan membuka
luas peluang pendidikan kepada semua warga Malaysia yang berpotensi.
No comments:
Post a Comment
assalamualaikum..
terima kasih kerana meningalkan komen anda di entry saya ^_^
insyallah..komen-II anda akan di layan :)